Menu
EUR
5 belangrijke horecatrends om naar uit te kijken in 2024

5 belangrijke horecatrends om naar uit te kijken in 2024

Door: Claire Reacties: 0

 

Personeelstekort

Horecaondernemers kampen massaal met een oplopend personeelstekort. Na corona is er een grote verschuiving ontstaan in de arbeidsmarkt, vooral onder jongeren. De voornaamste redenen dat zij niet meer kiezen voor een bijbaan in de horeca zijn: lage lonen, slechte arbeidsvoorwaarden en gebrek aan werkzekerheid. Met een gemiddeld uurloon van 8,22 – 16,83 euro en ontbrekende voorzieningen zoals ziektekostenverzekering, ervaren horecamedewerkers onzekerheid. Hierdoor is er een hoog verloop en moeite bij het aantrekken van nieuw personeel.

 

Recente cijfers van het CBS tonen aan dat 40 procent van de horecaondernemers in het derde kwartaal van 2023 ernstig belemmerd werd door personeelstekort. Sommige bedrijven moeten extra dagen sluiten of overwegen volledige sluiting, met meer dan 37.000 openstaande vacatures in de horeca als gevolg.

 

Nog steeds zien we vacatureteksten langskomen met woorden als horecatijger, harde werkers, flexibel en geen 9-tot-5-mentaliteit. We blijven vasthouden aan het traditionele idee van gezamenlijk lange werktijden maken.

 

 

Gen-Z

Met de opkomst van Gen-Z en de daardoor veranderende werkethiek, vereist een andere aanpak in werving, selectie en aansturing. Gen-Z is enthousiast, nieuwsgierig en energiek. Voor hen is het belangrijk om constant te streven naar persoonlijke ontwikkeling en een eigen identiteit te ontdekken. Ze hechten, in vergelijking met vorige generaties, bijzonder veel waarde aan vrijheid en flexibiliteit. Gen-Z vindt het niet erg om hard te werken, zolang ze maar begrijpen waarom. Ze willen de reden achter elke taak kennen, de manier waarop het wordt uitgevoerd en waarom het op dat specifieke moment plaatsvindt. Het is van essentieel belang voor horecabedrijven om in te spelen op deze behoeften, zowel bij het aantrekken van nieuw personeel als bij het behouden van gewaardeerde medewerkers.

 

Daarnaast worden ze ook wel de horecageneratie genoemd. Zij hechten veel waarde aan een ervaring die ze delen met vrienden op een terrasje en geven hier dan ook liever hun geld aan uit dan aan een huis/inrichting of auto. Het is dan ook normaal om meerdere keren per dag iets buiten de deur te consumeren, of dit nou gaat om een koffie to go, een afhaalmaaltijd of een fancy diner in een hippe street food bar. Door deze verschuiving zie je ook veranderingen in de branche. Zorg daarom als horecaondernemer ook voor gemak en een ervaring die zo op Instagram gedeeld kan worden. Het is in ieder geval belangrijk een aansluiting te creëren op deze nieuwe generatie.

 

 

De opkomst van het restaurant abonnement

We hebben het al gehad over hoe de nieuwe generatie de hele dag door consumeert. Wellicht is er een nieuwe mogelijkheid om te zorgen dat gasten de hele dag terug blijven komen naar jouw restaurant. Restaurantabonnementen, oorspronkelijk opkomend in de Verenigde Staten, hebben zich recent verspreid naar landen als Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. Horecaondernemers zoeken een manier om te gaan met stijgende kosten door middel van terugkerende inkomsten.

Het idee staat eigenlijk niet ver weg van formats die we al volop gebruiken zoals abonnementen op online streamingplatforms; Netflix, Dinsey en YouTube, maar ook op gyms en sportactiviteiten. 

 

Dit nieuwe concept is bedoeld om loyaliteit en klantbehoud te bevorderen door gasten diensten of producten aan te bieden tegen een lagere prijs, op voorwaarde dat ze hun aankopen herhalen. Met een vast maandbedrag, al dan niet verplicht, kunnen gebruikers genieten van kortingen op producten of diensten, mits ze regelmatig aankopen doen of het restaurant bezoeken.

Verschillende horecabedrijven hebben al succesvolle abonnementsformules geïntroduceerd. Deze variëren van dagelijkse gratis gerechten tot onbeperkte drankjes tegen een vast maandtarief.

 

Het lijkt erop dat het concept van restaurantabonnementen de nieuwe trend wordt, het succes in Frankrijk suggereert dat het zich mogelijk internationaal zal verspreiden. Wees er bij dit soort trends vroeg bij en zorg dat jij die vernieuwende horecazaak bent waar iedereen het over heeft.  

 

 

Ken je de ‘Why’ van Simon Sinek’s golden circle nog?

Waarom kies je voor de producten die je hebt? Waarom kies je deze leveranciers? Waarom ben jij anders dan anderen? en Waar word je door gedreven? Het draait om de essentiële vraag: Waarom doe je wat je doet? In een restaurant moet dit 'Waarom' de basis vormen voor keuzes, zoals productselectie, leveranciers en setting.

 

Het 'Waarom' moet dieper gaan dan puur financieel gewin. Als de drijfveer niet aansluit bij waarden zoals duurzaamheid, lokale betrokkenheid, of een unieke culinaire visie, kan het restaurant op termijn gasten en medewerkers verliezen.

 

Bovendien is het belangrijk om in te spelen op maatschappelijke thema’s zoals duurzaamheid en aandacht te hebben voor het welzijn van medewerkers. Denk ook aan transparantie over veiligheid, beleid tegen ongewenst gedrag, en zorg voor zowel mentale als fysieke gezondheid. Ondernemers die vasthouden aan verouderde denkwijzen riskeren in 2024 van concurrentie te verliezen. Gasten kiezen niet alleen op basis van het beste eten, maar ook op basis van gedeelde waarden. Het tijdperk waarin alleen de smaak telde, is voorbij, en restaurants moeten evolueren om relevant te blijven in een veranderende wereld.

 

 

Speel in op de totaalbeleving

Restaurants kunnen niet langer uitsluitend gedijen op hun vaste concept, maar moeten zich ook flexibel aanpassen aan actuele festiviteiten en bijhorende trends. Het draait niet langer alleen om het menu en het interieur; het gaat nu ook om de totaalbeleving en het inspelen op de wensen van de gasten. Daarnaast is het cruciaal om hier creatief in te zijn en concepten te bedenken die niet alleen inspelen op de consumeerbehoefte van de gast, maar ook andere zintuigen prikkelt. Oesterzondag, wijnproeverij in combinatie met een expositie, een speciaal bier festival, de horeca evolueert naar een veelzijdigere en meeslepende ervaring.

 

Traditioneel gezien stonden restaurants bekend om hun vaste concepten en specialiteiten. Echter, de consument van vandaag de dag is veeleisender en op zoek naar unieke belevenissen. Daarom omarmen steeds meer horecaondernemingen de trend om hun aanbod meer divers te maken en hier concepten bij te zoeken die aansluiten op de “Why” van hun restaurant en op de behoefte van de gast.

 

 

 

 

 


Reacties (0)

There are no comments yet, be the first one to comment
Kies uw taal
Kies uw valuta

Mijn account

Wachtwoord vergeten?

Recent toegevoegd

Totaal excl. btw
€0,00
Bestel nog voor €100,00 en de verzending is gratis
0
Vergelijk
Start vergelijking

Laat een reactie achter

Uw e-mailadres zal niet worden gepubliceerd

Dit artikel is toegevoegd aan uw winkel wagen!
Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? Ja Nee Meer over cookies »