Ruim 9000 producten op werkdagen vóór 15:00 besteld, de volgende dag in huis

  • Laagste prijs garantie
  • Simpel bestellen
  • Snel geleverd
  • Deskundig advies
  • Showroom
  • 30.000+ artikelen
X
Geen producten gevonden...

Facebook advertenties opzetten voor de horeca ondernemers

  • Geplaatst op
  • Door Ivo Hu
  • 2
Facebook advertenties opzetten voor de horeca ondernemers

Samenvatting: Een case voorbeeld toont screenshots van een Facebook advertentie van een restaurant, waarbij een omzetstijging van 10% is gerealiseerd gedurende 6 maanden door actief en effectief inzet van Facebook advertenties. Daarnaast volgen er tips hoe jij dit ook kunt realiseren!

Facebook advertenties voor de horeca ondernemer

Vandaag de dag kun je stellen dat je er bijna niet meer omheen kunt: Facebook. Met een gebruikersaantal van maar liefst 1,7 miljard is dit platform het grootste en drukstbezochte sociale netwerk dat er bestaat. Vertaald naar Nederland zijn dit maar liefst 10 miljoen gebruikers waarvan er ruim 7 miljoen dagelijks actief zijn. In dit artikel lees je hoe je als horecaondernemer op een slimme manier gebruik kunt maken van dit platform. Met als doel om meer nieuwe gasten te mogen verwelkomen in jouw restaurant, cafetaria, of lunchroom en hoe je relaties onderhoudt met bestaande gasten. En dit uiteraard op een relatief eenvoudige manier, want als horecaondernemer heb je het immers al druk genoeg!

Case voorbeeld: restaurant stijgt 10% in omzet met Facebook advertenties

Als je dit artikel leest bent je vast en zeker geïnteresseerd in Facebook advertenties voor jouw restaurant, die waar je werkzaam bent, of vanwege een andere connectie die je hebt met de horeca. Daarom beginnen we met een case voorbeeld. Zoals de titel al verklapt, heeft het restaurant in dit voorbeeld een omzetstijging van 10% gerealiseerd in een periode van 6 maanden waarin er is gewerkt met Facebook advertenties.



Hierboven zie je een screenshot van een Facebook advertentie. De feiten op een rij over deze Facebook advertentie:
- In totaal hebben 13.780 mensen de advertentie gezien;

- Er hebben 336 mensen gereageerd;

- Er is een totaalbedrag van €10,- betaald aan Facebook;

- Het restaurant heeft een prijs beschikbaar gesteld van €20,- aan besteding in het restaurant.

Met Facebook kun je gericht doelgroepen bereiken waardoor je zeker weet dat je advertentie bij de juiste mensen terecht komt. Zo kun je de locatie, geslacht, leeftijd en interesse van je doelgroep uitkiezen en vervolgens voor een relatief klein bedrag, in dit geval €10,- + €20,- restaurant tegoed, duizenden potentiele klanten bereiken.

Hoe jij als horeca ondernemer ook succesvol kunt adverteren met Facebook

In dit artikel wordt er niet ingegaan op de basis stappen voor het opzetten van een Facebook advertentie. Dit kun je uitgebreid terugvinden in de Facebook helpcentrum. Wel gaan we in stappen doorlopen hoe ook jij je omzet kunt verhogen met goed opgezette Facebook advertenties voor restaurants.

Wat maakt een Facebook advertentie succesvol?

Het belangrijkste is dat je interactie creëert met je doelgroep. Dit kan zijn door middel van een Like, Deel of Reactie dat wordt uitgevoerd door de Facebook gebruikers. Want op het moment dat een Facebook gebruiker een van deze acties uitvoert op jouw advertentie, zien (een select deel van) de Facebook vrienden van deze gebruiker dit voorbij komen op hun tijdlijn. 




Zoals eerder vermeld, heeft de advertentie van dit restaurant 13.780 mensen bereikt. Als hierop wordt geklikt kun je zien dat dit is opgedeeld in 2.476 betaald bereik en 11.304 organisch bereik. Het organisch bereik is gecreëerd vanuit de acties van je doelgroep, namelijk de 82 Likes, 1 Deel, en  336 reacties. Dit is de reden waarom de interactie met je advertentie zo belangrijk is, het zorgt er namelijk voor dat je een groter doelgroep bereikt (zonder extra kosten aan Facebook).

Hieronder volgen enkele tips waarmee je een goede interactie bereikt met Facebook advertenties tussen jouw restaurant en je doelgroep. Deze kan bestaan uit vaste klanten maar ook uit mensen die niet bekend zijn met jouw horeca zaak. Beiden kunnen een extra stimulans gebruiken om (nog eens) jouw restaurant te bezoeken.

1. De afbeelding
De afbeelding is heel belangrijk, de mens is immers visueel ingesteld. Maak leuke foto’s van de zaak en gebruik deze als afbeelding. Je kunt ook de tekst die graag wilt verspreiden toevoegen in de afbeelding zodat het extra opvalt. Gebruik vervolgens in de advertentie niet te veel tekst, de kans is groot dat dit niet (volledig) wordt gelezen.

2. Interesse wekken
Je hebt slechts enkele seconden de tijd om de interesse van je lezer te wekken terwijl ze door de tijdlijn heen scrollen. Dit kan op verschillende manieren.

Stel een vraag in je Facebook advertentie tekst, en trigger op deze manier de lezer tot een reactie:

- Hoeveel sushi rijstkorrels zitten er in dit shotglaasje?
- Met wie vier jij Valentijn?

Post iets leuks, en trigger de lezer tot een Like:

- Een foto van een nieuw en mooi gepresenteerd gerecht.
- Een foto van het gehele team binnen het restaurant.

Speel in op actualiteiten: 

- Met wie vier jij Valentijn?
- Zet jouw moeder in het zonnetje tijdens Moederdag!
- Geniet van het lekkere zomerse weer op ons terras!

3. Verlangen wekken
Creëer een verlangen bij je lezer. Een foto van een lekker gerecht die je doelgroep graag eens zou willen proeven. Of een winactie waarbij een prijs wordt aangeboden die je doelgroep graag zou willen winnen:


- De leukste en meest creatieve reacties worden uitgekozen tot winnaar.
- Random loting waarbij iedereen die meedoet kan winnen.
- Antwoord dat het dichtst in de buurt zit wint.

4. Call to action
Het klinkt wellicht heel simpel maar een tekst die de lezer oproept tot het uitvoeren van een actie, is zeer effectief! Voorbeelden hiervan zijn:


- Like als je het eens bent met
- Er mag geraden worden tot a.s. vrijdag 
- Reageer hieronder met welke burger jij het lekkerst vindt
- Like en deel dit bericht om kans te maken op de prijs

Ga nu nog aan de slag en bereik met een relatief kleine investering qua tijd en geld duizenden mensen per week!


Dit artikel is geschreven door Ivo Hu, oprichter van HorecaRama. HorecaRama is een groothandel in horecabenodigdheden uit Rotterdam. De website van HorecaRama is er voor de horecaondernemer! Er wordt gewerkt aan interessante nieuws en artikelen over horeca gerelateerde onderwerpen en de webshop maakt het voor horecaondernemers mogelijk om simpel en snel alles voor de horeca online te kopen met de laagste prijs garantie!

Reacties

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden

Wat onze klanten over ons zeggen

Bezoek onze showroom