Menu
EUR
Foodtruck revolutie: Innovatie, inspiratie en informatie

Foodtruck revolutie: Innovatie, inspiratie en informatie

Door: Claire Reacties: 0

Als er iets is wat de stralende zomerzon, heerlijk eten en een bruisende sfeer samenbrengt, dan is dit het wel. Een keuken op wielen biedt jou als horecaondernemer de vrijheid om jouw culinaire creativiteit te laten stralen en jouw gerechten rechtstreeks naar de mensen te brengen. Als horecaondernemer ben je voortdurend op zoek naar nieuwe manieren om jouw smakelijke lekkernijen aan de wereld te presenteren. Met een foodtruck krijg je de kans om buiten de gebaande paden te treden en je gasten te verrassen waar ze ook zijn. Van bruisende stadspleinen tot sfeervolle festivals en zelfs afgelegen straatjes, de mogelijkheden zijn eindeloos. Maar waar begin je en hoe zorg je ervoor dat jouw foodtruck een succes wordt?

We duiken dieper in de wereld van foodtrucks!

 

Waarom een Foodtruck?

Hoewel het concept al enige tijd populair is en vele bedrijven zich hebben gewaagd aan deze trend die in 2013 zijn opmars maakte, blijft de vraag relevant: waarom zou je juist nu, tien jaar later, overwegen om deel te nemen aan deze populaire beweging? Misschien is het een langgekoesterde droom van je, of misschien wil jij je juist verzekeren van winstgevendheid op de lange termijn. Er zijn natuurlijk talloze manieren om dit te doen, maar een foodtruck is een relatief makkelijke manier om te innoveren, omdat te kosten over het algemeen een stuk lager liggen dan voor het openen van een restaurant of het uitbreiden van een bestaande vestiging. Bovendien blijkt het starten van een foodtruck een van de meest winstgevende ondernemingen te zijn in 2024. Volgens de Kamer van Koophandel is het aantal foodtrucks sinds 2017 meer dan verdubbeld naar 2.500. Daarnaast genereer je met een foodtruck "gratis" naamsbekendheid onderweg, voor elke locatie en elke persoon die je foodtruck te zien krijgt. Dit, gecombineerd met de beperkte ruimte en specialisatie in het aanbod, zorgt voor betere winstmarges op lange termijn door meer controle over de kosten van voedsel.

 

Een foodtruck kopen of huren?

Laten we beginnen bij het begin: wat is de beste keuze als het gaat om het aanschaffen van een foodtruck? Allereerst is het cruciaal om een ondernemingsplan op te stellen. Het moet immers passen binnen je budget, aansluiten bij je doelgroep en, last but not least, een winstgevend project zijn. Het is helaas niet voldoende om zomaar een foodtruck te beginnen. De toegenomen populariteit in de afgelopen jaren betekent ook meer concurrentie. Daarom is het essentieel om een uniek concept te vinden dat aansluit bij de behoeften van de markt voordat je van start gaat.

Vervolgens komen natuurlijk de vragen over investeringen. Wat zijn nu eigenlijk de kosten van een foodtruck? Je hebt hierbij drie opties:

  1. Nieuw – De kosten voor het aanschaffen van een gloednieuwe foodtruck variëren doorgaans tussen de €5.000 en €100.000. Je kunt kiezen voor een budgetoptie, zoals een mini-trailer, een normale bestelwagen in het middensegment, of helemaal uitpakken met een grote bestelwagen met een kleine camionette aan de bovenkant.

  2. Tweedehands – Voor een tweedehands voertuig liggen de kosten vanzelfsprekend lager, maar afhankelijk van de staat en leeftijd van het voertuig moet je toch rekening houden met een bedrag tussen de €3.000 en €15.000.

  3. Huren – Hoewel het huren van een foodtruck op het eerste gezicht duur lijkt, kan het een voordelig alternatief zijn als je je concept eerst wilt testen. Op deze manier minimaliseer je je risico's en heb je niet direct een groot startkapitaal nodig. Huren kost je al snel € 300 per dag. Dat is exclusief bijkomende kosten, zoals benzinekosten, schoonmaakkosten, (extra) keukengerei, verzekeringen. Houdt hierbij ook rekening met het hoog- en laagseizoen.

Het ontwerp – Een foodtruck op zichzelf is niet genoeg; je hebt natuurlijk ook een opvallend ontwerp nodig. Het is moeilijk om hier een exacte prijs op vast te pinnen, maar als je samenwerkt met een professionele grafisch ontwerper en de kosten voor verf, print- en plakwerk meerekent, moet je al snel rekenen op een bedrag tussen de €3.000 en €6.000. Als je een beperkt budget hebt en creatief bent, kun je natuurlijk ook zelf het ontwerp van je foodtruck verzorgen.Bovenkant formulier

 

Andere aandachtspunten bij het starten van een foodtruck

Bij het starten van een foodtruck zijn er nog een aantal zaken waar je rekening mee moet houden. Denk aan vergunningen, zoals een staanplaatsvergunning en een eventuele alcoholvergunning (deze kunnen per gemeente verschillen), verzekeringen en regelgevingen omtrent hygiëne en voedselveiligheid. Zorg ervoor dat je over alle benodigde documenten beschikt en onderzoek goed wat specifiek voor jouw gemeente van toepassing is.

Een ander belangrijk aandachtspunt is natuurlijk de apparatuur. Denk aan een volledig uitgeruste keuken met een koelkast en/of vriezer, een oven en/of friteuse, kookplaten en warmhoudplaten, keukengerei, vitrines, enzovoort. Bekijk ons assortiment voor verschillende compacte horeca-apparatuur die geschikt is voor jouw foodtruck. Je kunt ook altijd contact opnemen met een van onze experts voor advies en hulp bij het kiezen van de juiste horeca-apparatuur voor jouw foodtruck.

Neem contact op met een van onze experts

 

De voor- en nadelen van het hebben van een foodtruck

Nadelen
Hoewel het hebben van een foodtruck vele voordelen met zich meebrengt, zijn er ook enkele nadelen om rekening mee te houden:

  • Weersinvloeden: Hoewel de zomer meestal gunstig is voor je onderneming, kan het laagseizoen, met name de winter, een uitdaging vormen. Dit hangt echter af van jouw markt en locatie.
  • Concurrentie: De foodtruckmarkt is al behoorlijk verzadigd, waardoor het belangrijk is om een uniek concept te hebben dat zich onderscheidt van de rest.
  • Vergunningen: Het verkrijgen van de benodigde vergunningen kan tijdrovend en kostbaar zijn. Het is belangrijk om te bepalen welke vergunningen essentieel zijn en welke eventueel kunnen worden geschrapt.

Voordelen
We hebben de meeste voordelen al besproken voor het beginnen en hebben van een foodtruck. Hier nog een aantal op een rijtje:

  • Mobiliteit: Dankzij de mobiliteit van een foodtruck ben je niet gebonden aan één vaste locatie, waardoor je een breder publiek kunt bereiken en meer mensen in aanraking kunt laten komen met jouw gerechten.
  • Kostenbesparing: De kosten van een foodtruck liggen over het algemeen lager dan die van een restaurant, omdat er bijvoorbeeld minder personeel en apparatuur nodig zijn.
  • Testen van nieuwe gerechten: Een foodtruck biedt de mogelijkheid om nieuwe concepten en gerechten te testen bij een breed publiek, waardoor je kunt beslissen welke gerechten aan je menu kunnen worden toegevoegd op basis van feedback.
  • Seizoensgebonden flexibiliteit: Een foodtruck kan worden afgestemd op de seizoenen, waardoor je kunt profiteren van zowel zomerse festivals als winterse indoor evenementen, waardoor je het hele jaar door klanten kunt aantrekken.

 

 


Reacties (0)

There are no comments yet, be the first one to comment
Kies uw taal
Kies uw valuta

Mijn account

Wachtwoord vergeten?

Recent toegevoegd

Totaal excl. btw
€0,00
Bestel nog voor €100,00 en de verzending is gratis
0
Vergelijk
Start vergelijking

Laat een reactie achter

Uw e-mailadres zal niet worden gepubliceerd

Dit artikel is toegevoegd aan uw winkel wagen!