Menu
EUR
Horeca personeel gezocht: vind en behoud een sterk team

Horeca personeel gezocht: vind en behoud een sterk team

Door: Claire Reacties: 0

De zoektocht naar gekwalificeerd horecapersoneel is één ding, maar weet ze dan nog maar eens te behouden. Het lijkt de laatste jaren steeds moeilijker te worden. Alhoewel er geen magische truc is om personeelstekort op te lossen, geven we je graag wat waardevolle tips om een hecht team op te bouwen in jouw horecazaak en om ervoor te zorgen dat ze niet meer weg willen.

 

Hoe kun je de zogenoemde Generatie Z aantrekken?  

 

Generatie Z begrijpen

Een belangrijke vraag die vele ondernemers zich afvragen. Als horecaondernemer is het ook van belang om deze opkomende generatie te begrijpen en aan te spreken. Over het algemeen draait het merendeel van de horecazaken op de leeftijdsgroep tussen 16 en 25 jaar. Afgezien van horeca-studenten, kiezen veel jongeren tegenwoordig voor alternatieve bijbanen, wat de concurrentie om hen aan te trekken vergroot. Generatie Z staat bekend om hun kritische houding ten opzichte van werkgevers en bedrijven. Ze hechten veel waarde aan authenticiteit, inclusiviteit, erkenning en duidelijke communicatie.

Het creëren van een aantrekkelijke werkomgeving voor Generatie Z omvat meer dan alleen een competitief salaris. Een hechte teamdynamiek is een cruciaal aspect waar Generatie Z hun werkplek op baseert. Ze verlangen naar een werkomgeving waar ze zich gewaardeerd voelen en waar ze kunnen groeien, zowel op professioneel als op persoonlijk vlak. Dit betekent dat investeren in teambuildingactiviteiten en het bevorderen van een positieve bedrijfscultuur essentieel zijn.

 

Toekomstgerichte visie

Daarnaast hecht Generatie Z waarde aan langetermijnsucces. Ze zijn op zoek naar werkgevers die niet alleen in het hier en nu denken, maar die ook een visie hebben voor de toekomst. Dit kan bijvoorbeeld betrekking hebben op duurzaamheid, maatschappelijk verantwoord ondernemen en kansen bieden voor persoonlijke ontwikkeling en doorgroeimogelijkheden binnen het bedrijf.

Het is dus van belang voor horecaondernemers om niet alleen te focussen op het aantrekken, maar ook op het behouden van talent uit Generatie Z. Dit vereist een holistische benadering waarbij rekening wordt gehouden met hun waarden, behoeften en verwachtingen als werknemers.

 

Insteek is anders: geen horecatijger meer

De insteek voor het aantrekken van personeel in de horeca is nu anders dan vroeger. Waar voorheen het stereotype van de 'horecatijger' de norm was, waarbij mensen gedreven werden door passie voor het vak en bereid waren om lange dagen en onregelmatige uren te maken, is dat nu niet meer zo vanzelfsprekend.

Terwijl sommigen gedijen in de dynamiek en energie van de branche, zien anderen op tegen de uitdagingen van de onregelmatige werktijden en de fysieke en mentale belasting die het werk met zich meebrengt. 

Daarom is het niet altijd eenvoudig om potentiële medewerkers over die drempel te krijgen. Het aantrekken van talent vereist nu een meer doordachte benadering, waarbij rekening wordt gehouden met de individuele behoeften, verwachtingen en waarden van de nieuwe generatie werknemers. Dit betekent dat werkgevers zich moeten richten op het bieden van een werkomgeving die niet alleen uitdagend en stimulerend is, maar ook flexibel, ondersteunend en inclusief. Maar denk bijvoorbeeld ook aan iets simpels als vaste roosters in plaats van roosters die om de week anders zijn. Vaak door jarenlang hetzelfde werken lijkt zo’n verandering ondenkbaar, maar in veel gevallen vereist het slechts een momentje om de tafel zitten dit soort werkroutines te doorbreken. 

Tips voor het behouden van jouw horeca team

Eenmaal jouw team samengesteld, ben je nog niet klaar. In een horecateam wordt vaak veel gerouleerd, omdat het voor vele een bijbaan is. Toch is het mogelijk om een vast team te bouwen voor een langere tijd, mits je weet hoe je ze kunt behouden. Ik bedoel, 16 tot 25 jaar, dan heb je het toch over een periode van 9 jaar.  

 

1. Deel je succes met het team

Het delen van succes met je team is cruciaal voor het versterken van de teamdynamiek en motivatie. Door successen te vieren en waardering uit te spreken voor de inzet van het team, ontstaat een positieve werkcultuur. Wees hierbij ook transparant over de zaken die je hebt gedraaid. Dit leidt niet alleen tot een hechter team, maar ook tot een hogere betrokkenheid en loyaliteit van de teamleden.

 

2. Beloon je team

Door transparant te zijn over successen, weet het team precies wanneer er ruimte is voor extra waardering, maar ook wanneer niet. Beloon ze dan ook zeker wanneer het bedrijf een aantal weken achter elkaar een goede omzet heeft gedraaid. Op deze manier bevorder je niet alleen de tevredenheid onder werknemers, maar ook een betere samenwerking. Wanneer medewerkers zien dat hun inzet wordt erkend en beloond, zijn ze meer geneigd om zich in te zetten voor het collectieve succes van het team

 

3. Koppel nieuwe horecamedewerkers aan een buddy

Door nieuwe medewerkers aan een buddy te koppelen, stimuleer je niet alleen samenwerking, maar geef je ook de huidige medewerker een gevoel van verantwoordelijkheid en vertrouwen. Bovendien blijkt het een effectieve strategie te zijn om nieuwe medewerkers snel in te werken en vertrouwd te maken met jullie werkwijze. Hierdoor voelen ze zich minder aan hun lot overgelaten en voelen ze zich welkom tijdens hun eerste dagen binnen het bedrijf.

 

4. Investeer in de ontwikkeling van jouw horecapersoneel

Het succes van jouw zaak staat of valt met het hebben van bekwaam en gastvrij personeel. Daarom is het belangrijk om te investeren in de ontwikkeling van je team. Denk bijvoorbeeld aan trainingen voor het hele team, leiderschapscursussen of e-learning. Jongeren hechten veel waarde aan leren en ontwikkelen, vooral wanneer dit bijdraagt aan hun toekomstige kansen binnen het bedrijf of in hun loopbaan. Door te investeren in de groei en ontwikkeling van je team, toon je niet alleen waardering voor hun inzet, maar creëer je ook een gemotiveerd en betrokken personeelsbestand dat klaar is om uit te blinken in de horecabranche.

Klaar om te investeren in je team? Neem een kijkje op: www.horecatrainingennederland.nl

 

5. Een gezellige werkomgeving creëren

Hoewel het salaris voor velen een belangrijke factor is, is het niet altijd de enige drijfveer om ergens te blijven of harder te werken. Plezier in het werk en een positieve werksfeer zijn net zo cruciaal.

Daarom is het belangrijk om samen met het team tijd te maken voor plezier. Trakteer je personeel bijvoorbeeld op een dagje uit of organiseer een gezellige borrel. Dit kan vaak meer voldoening geven dan een salarisverhoging. Het versterkt de band tussen collega's, bevordert teamspirit en zorgt voor een betere werksfeer. Wanneer jouw team elkaar ziet als een hechte groep vrienden in plaats van alleen als collega's, zullen ze eerder geneigd zijn om loyaal te blijven aan het bedrijf. 

Meer tips voor het werven van ervaren horecapersoneel? Lees ons blog: 5 effectieve tips voor het werven van ervaren horecapersoneel. 


Reacties (0)

gravatar
Ilse Van den Bossche
Geplaatst op 2024-05-07 13:39:42
Empathie is een must, teamspirit is dan een logisch gevolg. 1 voor allen en allen voor 1is een beleid dat voor eenheid zorgt waardoor ik meer dan 20 jaar heb kunnen genieten van een horeca loopbaan waar het voor iedereen als een leuke baan ervaren werd en niet als een job.
Kies uw taal
Kies uw valuta

Mijn account

Wachtwoord vergeten?

Recent toegevoegd

Totaal excl. btw
€0,00
Bestel nog voor €100,00 en de verzending is gratis
0
Vergelijk
Start vergelijking

Laat een reactie achter

Uw e-mailadres zal niet worden gepubliceerd

Dit artikel is toegevoegd aan uw winkel wagen!